sobota 7. ledna 2017

Kurz kresby suchým pastelem

V půlce prosince jsem byla na kurzu kresby suchým pastelem.

Přiznám se, že mě dříve pastel moc nelákal. Dostala jsem, ale chuť na nějaký kurz jít a kvůli Adámkovi jsem chtěla zvolit něco jednodenního. A tak jsem si řekla, že to zkusím a užiju si nějakou legraci. Navíc jsem nešla sama, ale s mojí super tchýní :-)

Byly jsme v mém milovaném Serafinu. V Serafinu už jsem byla na Základním kurzu tužkou a na kurzu Pastelky. Oba byly skvělé. Na Serafinu se mi moc líbí skvělý přístup lektorů. Vyučují hodně názorně - lektor opravdu vše co vysvětluje také kreslí a ukazuje techniky na živo. Lektoři jsou moc milí a nijak se nepovyšují. Vždy vládne milá a veselá atmosféra. Účastníkům radí a doporučují, ale do díla vám nezasahují, pokud si to sami nepřejete. Dále se mi líbí příjemné prostředí a dostupnost všech pomůcek na místě - k půjčení i k zakoupení. Je to tam takový malý ráj :) A ta vůně výtvarných potřeb - možná jsem divná, ale líbí se mi.

Na začátku kurzu jsme si chvíli povídali o nějaké "teorii".
Pastel je buď suchý, nebo olejový. My na kurzu pracovali s těmi suchými. Ale v Serafinu dělají i kurzy kreslení s olejovými pastely.

Jako u všech výtvarných technik je část úspěchu závislá i na použitých pomůckách. Samozřejmě to není jen o tom, ale s kvalitními pomůckami se méně nadřete :-) Záleží tedy na druhu pastelů, kterými kreslíte. Základními druhy jsou školní křídy a umělecké pastely. Rozdíl je v množství pigmentu a pojící látky. Školní křídy jsou méně pigmentované a obsahují více pojiva - takže nejsou tolik měkké a méně kryjí. Oproti tomu umělecké pastely obsahují jen co nejmenší nezbytné množství pojiva a HODNĚ pigmentu. Jsou díky tomu více stále a odolné proti blednutí a tak. Vaše dílo díky tomu vydrží krásné věky :-)

Takhle krásné vydržely jen první povídací půl hodinku :-)



Co mě překvapilo, tak u pastelu se téměř nedají míchat barvy dohromady. Je tedy lepší mít co největší škálu barev. To znamená, že je to opačně než u pastelek (tam si vystačíte i s menším množstvím barev - a ostatní si namícháte). Dalším opakem od pastelek je, že pastely jsou celkem krycí. Dají se rozmazat a nedají se gumovat.

Jako první jsme kreslili cibuli. Účelem bylo hlavně si pastely osahat a vyzkoušet, tak se na papíře chovají. Je to oproti tužce a pastelce rychlá technika :-)

Nahoře předloha, dole můj obrázek.

Moje seznámení s pastelem. A4.

Druhým obrázkem byla barevná krajina. Každý jsme si měli vybrat nějaký z barevných papírů a zkoušeli jsme, jak se stejná krajina chová na různě barevných podkladech. Byla to zajímavá zkušenost a rozhodně se mi to líbilo.

Kreslila jsem na modrý papír. A3.

Nakonec už přišel na řadu hlavní obraz. Předlohu pro něj jsme si buď mohli přinést, nebo si půjčit jednu z mnoha místních předloh.

Moje fotka Oulanky. Finsko červenec 2014.
Já si donesla finskou krajinu. Konkrétně Národní park Oulanka - moc krásné místo, kde jsem měla to štěstí být i osobně. Moje fotky mi ale nepřišly jako předloha vhodné.

Fotku pro předlohu jsem proto našla na internetu. Je hodně upravená, tak jsem se rozhodla pro trochu jiné barvy.

Moje předloha.
Výsledek posuďte sami.

Moje "veledílo". A2.




Kurz mě hodně bavil, Víc než jsem čekala a myslím, že až zatoužím nakreslit nějakou krajinu vím, jakou techniku zvolím :-)

Děkuji Serafinu za další skvělý zážitek a dovednost.

Lenka

Žádné komentáře:

Okomentovat